Voorstelling Stijn Meuris

Onze leerlingen van 5 en 6 tso gingen kijken en luisteren naar de voorstelling van Stijn Meuris over WOI in Limburg. Deliana Marceddu, een zesdejaars,  beleefde dit zo …

“Van het neveneffect met een principe door 3 kiezels om met een boemerang effect te winnen …”

… voor mij is dat de hele voorstelling samen gevat in een zin.

De show is mij zeker bijgebleven omdat het niet aanvoelde als een geschiedenis les, eerder als een verhaal. Een verhaal met veel humor!  Stap voor stap heeft Stijn Meuris alles chronologisch uitgelegd. Hij  vertelde dat alle kroonfamilies, tsaren en hertogen eigenlijk één grote familie vormden; vandaar het ‘neven’effect. Hij vertelde ook dat er van tevoren eigenlijk ook nog al eens een oorlog was die Duitsland gewonnen had. Deze 2 dingen kwamen we al tijdens de eerste 10 minuten te weten en ik en veel mensen wisten dit nog niet.

Lees meer...

Pi: de aloude verhouding tussen omtrek en diameter van de cirkel

Een hele week aan de slag met wiskunde? Het getal pi liep als een rode draad doorheen deze week. Het sierde zelfs ons gebouw! Pi kan gebruikt worden om allerlei nuttige berekeningen mee te doen. Toch is het ongrijpbaar, omdat de cijfers na de komma eindeloos doorgaan. Het record cijfers-van-p-berekenen staat voorlopig op 13.300 miljard (= 13,3 biljoen = 13,3.1012)  cijfers van het fameuze getal. De berekening van het resultaat nam 208 dagen in beslag in 2014. (http://www.scilogs.be/wiskunde-is-sexy/als-t-werk-u-hevig-enerveert-en-vreugd-wordt-dus-belet)

Onze leerlingen waagden hun kans en probeerden zo veel mogelijk cijfers na de komma te onthouden en op te zeggen. De resultaten zijn bangelijk! Daarom heeft de directeur vrijdag 20 maart de besten in de bloemetjes gezet.

Lees meer...

Morgen vorm geven met STE(A)M!

STEM is het actieplan van de Vlaamse regering om loopbanen in wiskunde, wetenschappen en techniek te stimuleren. Dat moet de toekomst van Europa in een woelige wereld verzekeren. 

KTA1 Hasselt is heel blij met dit project, want het blijkt dat wij een school zijn die enkel STEM-studierichtingen aanbiedt. Een beetje eigenwijs als we zijn hebben we er zelfs een (A), die staat voor artistiek, aan toegevoegd. Het pedagogisch project van onze school is dus brandend actueel: samen met onze leerlingen de wereld van morgen vorm geven. Dat doen we op twee fronten. We bieden, met modern onderwijs, opleidingen aan die absoluut noodzakelijk zijn voor het vormen van onze toekomstige kennismaatschappij. We ondersteunen daarbij onze leerlingen bij het ontwikkelen van hun persoonlijkheid. De wereld van morgen heeft immers vakbekwame mensen nodig die ook een “mooie” persoonlijkheid hebben en deel kunnen nemen aan de samenleving in al zijn facetten.

Onder “stoom” voor de toekomst

In deze folder maakt u kennis met de STE(A)M-studiemogelijkheden die we aanbieden. In al deze afdelingen staan onze leerkrachten klaar om, met passie voor hun vak, een hedendaagse, aantrekkelijke vorming te verzorgen. Met actuele methodes, zoals begeleid zelfsturend of probleemoplossend leren, projectonderwijs, een onderzoekende aanpak en met behulp van hedendaagse leermiddelen krijgen onze leerlingen een zeer degelijke basisopleiding. Dat we hierbij veel van onze jongens en meisjes vragen mag duidelijk zijn. We durven in onze ambitie streven naar excellentie (“voorbeeld”igheid). 

Morgen samen leven

Vanuit het pedagogisch project van het Go! zijn we elke dag aan de slag om onze leerlingen te ondersteunen in het zich ontwikkelen tot sociale en leergierige persoonlijkheden. Daarin zijn respect, positief engagement, verantwoordelijkheid, creativiteit en zelfstandigheid belangrijke waarden.

Op onze website en Facebookpagina krijgt u een voorsmaakje van tal van leuke initiatieven en projecten die onze school ontwikkelt. Allemaal om de wereld van morgen mee vorm te geven: door jongeren te vormen die de vaardigheden én de persoonlijkheid bezitten om het verschil uit te maken.

 

Leerlingen 6 Multimedia organiseren kortfilmfestival

De afgelopen twee maanden werkten de leerlingen van 6 multimedia van KTA1 Hasselt aan het organiseren van een tweede editie van het KTA1 kortfilmfestival. Ze hebben onder begeleiding van Villa Basta het volledige filmproductieproces doorlopen, vanaf het bedenken van een verhaal tot het monteren van filmshots. Ook de inkleding in het thema maffia en de organisatie van de avond namen ze voor hun rekening. Een professionele vakjury met onder andere Manou Kersting, Veerle Dobbelaere, Amira Daoudi hebben hun prestaties beoordeeld. 

Lees meer...

Initiatie schermen

Begin maart  werden er op onze school tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding voor enkele klassen initiatielessen schermen georganiseerd.

 

Schermen is een sierlijke, snelle en tactische gevechtssport waarbij lichamelijke kracht niet voorop staat. De bedoeling is de tegenstander te treffen zonder zelf getroffen te worden. Dit vereist naast fysieke en technische kwaliteiten ook concentratie, inzicht en reactievermogen. De kunst is om het wapen zo te beheersen dat met kleine snelle bewegingen treffers kunnen worden gemaakt.

Foto's en een filmpje op onze Facebookpagina

Studiekeuze zesdejaars

Om onze zesdejaars uit het tso te ondersteunen in hun studiekeuze, kregen ze tijdens de maanden februari en maart de kans zich grondig te informeren. 

Tijdens een eerste stap kwam het clb op bezoek om de structuur van het hoger onderwijs een beetje te duiden en de leerlingen op die manier grondig voor te bereiden op het bezoek aan de studie- en informatiebeurs (kortweg SIDIN) op vrijdag 27 februari. Tijdens deze SIDIN, kregen de leerlingen de kans om de standjes van de diverse hogescholen en universiteiten van hun keuze te bezoeken en mogelijke vragen te stellen.

Vervolgens was er op vrijdag 6 maart een laatste bewustmakingsactie: onze zesdejaars kregen gedurende één lesuurtje het bezoek van het Promoteam Hoger Onderwijs. Vier (ex-)studenten vertelden aan onze klassen elk hun persoonlijk verhaal. Drie van hen kwamen uit het tso-onderwijs, één van hen uit het beroepsonderwijs. Eén voor één vertelden zij hun eigen succesverhaal, wat inspirerend werkte voor onze leerlingen. De boodschap was duidelijk: als je iets echt graag wil en je bent bereid ervoor te werken, dan zal je er ook geraken. Misschien niet zonder slag of stoot, en met hier en daar een kleine omweg, maar wie niet opgeeft, wordt op het einde van de rit beloond met een mooi diploma en hopelijk ook een uitdagende en boeiende job! 

 

Hoge Venen en Chocolademuseum

Op donderdag 26 februari trokken de leerlingen van de eerste graad richting Wallonië. Vol goede moed stapten ze de bus op richting het natuurparkcentrum ‘Botrange’ in de Hoge Venen. Daar aangekomen waren ze dolenthousiast om de bergen sneeuw te zien liggen en beseften enkelen onder hen dat ze misschien toch beter hun sportschoenen hadden ingeruild voor een paar stevige moonboots.

Enthousiast begonnen ze aan de geleide wandeling en konden ze het niet laten ook echt te genieten van de sneeuw. Tussen de uitleg en de mooie landschappen door, vloog er hier en daar wel een sneeuwbal voorbij. Toen ze het hoogste punt van België bereikt hadden, kon de afdaling ook niet snel genoeg gaan richting de warme chocolademelk en het heerlijke haardvuur in de chalet. 

 

Opgewarmd en goedgeluimd trokken ze verder richting Eupen. Daar hadden ze de kans om kennis te maken met de boeiende historiek van chocolade en ook eens met eigen ogen te ervaren hoe heel het productieproces verloopt. Uiteraard werd de rondleiding eens zo interessant toen ze mochten proeven van al dat lekkers. Voor ze terugkeerden naar huis, kon iedereen zich nog eens volledig laten gaan in het snoep- en chocoladewinkeltje waar er duchtig souvenirs gekocht werden voor de thuisblijvers. 

Foto's op onze Facebookpagina!